|
„Nasze dzieci i zagrożenia" |
Co to są dopalacze?
Dopalacze to grupa substancji lub ich mieszanek o rzekomym bądź faktycznym
działaniu psychoaktywnym. Reklamowane są m.in. jako „smart drugs” („sprytne substancje,
zwiększające spryt i inteligencję usprawniające pamięć, koncentrację uwagi.
W zależności od typu produktu, imitują swoje nielegalne odpowiedniki:
- środki stymulujące (podobnie jak amfetamina),
- euforyzujące (jak tabletki ekstazy),
- relaksujące (jak konopie indyjskie),
- psychodeliczne i halucynogenne (jak LSD).
Są wśród nich substancje pochodzenia zarówno syntetycznego, jak i naturalnego (roślinnego) sprzedawane w sklepach internetowych lub przez sieć sklepów stacjonarnych. |
Jak działają?
„Dopalacze”, jak większość substancji psychoaktywnych , działają na ośrodkowy układ nerwowy i po ich zażyciu zmienia się nastrój i zachowanie człowieka. Często są to mieszanki ziół o działaniu psychoaktywnym i mogą działać zarówno uspokajająco, wywoływać euforię, jak i działać psychodelicznie czy halucynogennie. Skutki użycia mogą być zbliżone do działania marihuany, haszyszu czy LSD lub też skutków zatrucia organizmu toksynami, często nieznanego pochodzenia, co ogromnie komplikuje interwencję medyczną. |
 |
Objawy używania
Podobnie , jak w przypadku narkotyków, objawy używania zależą od rodzaju substancji, przyjętej dawki, jak również od cech psychofizycznych danej osoby. Nie ma jednego wzorca reakcji na przyjętą substancję –tolerowana przez organizm jednego człowieka , dla innego może być groźną w skutkach trucizną. W zależności od substancji mogą wystąpić objawy: przypływ energii, podwyższenie nastroju, pobudzenie psychoruchowe, napady szału, stany depresyjne, halucynacje wzrokowo-słuchowe, a także utrata apetytu, bezsenność, przekrwienie gałek ocznych, wymioty, biegunka. Powodowane przez dopalacze zmiany świadomości lub stany pobudzenia ograniczają zdolność oceny i kontroli sytuacji, co znacząco zwiększa ryzyko niebezpiecznego wypadku, odniesienia urazu, a także utraty przytomności. Używanie dopalaczy może także spowodować skutki śmiertelne. |
Jak wyglądają? „Dopalacze występują w postaci białego proszku, kapsułek lub tabletek, suszu roślinnego(liście, nasiona, ekstrakt, skręty), suszu grzybów. Mogą być przyjmowane doustnie, donosowo, w postaci wywaru lub do palenia.
Więcej informacji na temat „dopalaczy” można znaleźć na stronie prowadzonej przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii: www.dopalaczeinfo.pl |
 |
Co robić , gdy podejrzewamy, że dziecko używa „dopalaczy” lub narkotyków?
Nie zwlekaj. Zareaguj od razu, ale nie dzisiaj pod wpływem emocji - porozmawiaj z dzieckiem;
Zapytaj o powody-dlaczego używa tych substancji;
Uświadom mu konsekwencje i zagrożenia związane z ich używaniem;
Porozmawiaj na temat nacisku i manipulacji ze strony grupy biorącej „dopalacze”;
Powiedz, że martwisz się o nie i że zawiodło twoje zaufanie;
Daj mu szansę poprawy, ale przyglądaj się uważnie postępowaniu;
Nie daj się przekonać argumentom dziecka, że to niegroźne, naturalne substancje, „bezpieczna alternatywa dla narkotyków” lub że to taka moda;
Jeżeli uznasz za konieczne wprowadź nowe zasady i konsekwencje( czasowe cofnięcie przywilejów, ograniczenie rozmów telefonicznych , kontaktów z rówieśnikami, dostępu do komputera itp.);
Jeśli stwierdzisz, że zagrożenie jest poważne szukaj pomocy u specjalistów (psycholog, pedagog szkolny lub terapeuta uzależnień). |
RODZICU!
Udowodniono, że największą moc chroniącą ma:
Okazywanie miłości i zainteresowania życiem dziecka (mów dziecku, że jest dla ciebie najważniejszą osobą, że zależy ci , by było szczęśliwe, poznaj jego przyjaciół, zainteresowania i sposoby spędzania czasu wolnego)
Dobre porozumiewanie się z dzieckiem (rozmawiaj z dzieckiem często, pytaj o jego zdanie, uważnie słuchaj ,rozmawiaj także na trudne tematy-o narkotykach, alkoholu, dojrzewaniu)
|
 |
Zdrowa dyscyplina (postaw jasne granice-wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania narkotyków i innych środków psychoaktywnych, podaj oczekiwania dotyczące godzin powrotu do domu, kontaktów z kolegami, sprawdzaj na co wydawane jest kieszonkowe, itp);
Wspieranie dziecka (doceniaj wysiłki w osiąganiu celów, chwal dziecko za sukcesy i odpowiedzialność-podnosisz tym jego poczucie własnej wartości. Zapewniaj ,że zawsze może liczyć na twoją pomoc w trudnych sytuacjach). |
Opracowała: Jolanta Wiśniewska-pedagog szkolny |
|